Co oferują firmy kurierskie, aby ułatwić Ci zwrot zakupionego produktu?

Podczas sprzedaży internetowej możemy zakupić praktycznie wszystko, co sobie wymarzymy. Sklepy internetowe pojawiają się dziś jak grzyby po deszczu, do tego istnieje mnóstwo portali aukcyjnych i serwisów ogłoszeniowych (zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich), gdzie możemy dodatkowo kupować przedmioty od osób prywatnych. Kupowanie przez sieć powoduje jednak, że nie możemy towaru dotknąć, zobaczyć na własne oczy, sprawdzić czy działa i jest sprawny, zanim zapłacimy za niego sprzedawcy i weźmiemy dany przedmiot do domu – jak dzieje się to podczas sprzedaży w sklepach stacjonarnych. W sieci panuje zasada, że sprzedający ma możliwie dokładnie przedmiot opisać i sfotografować, jednak często bywa tak, że jakieś wady są świadomie lub nieświadomie zatajane, dostajemy nie to co zamówiliśmy, lub różni się to wyglądem. Wtedy mamy prawo do zwrotu, który różne firmy kurierskie postanowiły nam nieco ułatwić. Sprawdźmy. w jaki sposób zostało to zrealizowane.

Sposoby zwrotu towaru

Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z zakupu, prawo pozwala nam zwrócić towar sprzedawcy. Ma to miejsce zarówno podczas sprzedaży w sklepach stacjonarnych jak i internetowych. Jednak w tym drugim przypadku mamy dodatkowo prawo do zwrotu w terminie 14 dni od odebrania przesyłki od kuriera, bez podania żadnej przyczyny. Jest to przepis mający chronić interes osób kupujących towary przez sieć, ponieważ z różnych powodów to co otrzymają może różnić się od tego, co było wystawione podczas sprzedaży. Wystarczy choćby różnica w sposobie wyświetlania zdjęć przez monitor, lub słaba jakość wykonanych zdjęć, a to co otrzymamy będzie różnić się nawet całkiem znacznie od tego, co było wystawione w sieci. By zwrócić towar, który się nam nie podoba, możemy wykorzystać różne ułatwienia. Na przykład jedna z najbardziej prężnie rozwijających się polskich firm kurierskich, którą zapewne zna każdy, kto robi często zakupy w internecie, wprowadziła kilka lat temu usługę, która polega na możliwości wykonania zwrotu zupełnie za darmo. Kwota przesyłki zwrotnej zawarta jest już w cenie dostawy, która wcale nie jest bardzo wysoka. Dodatkowo zwrot zrealizować jest bardzo łatwo, ponieważ wystarczy tylko napisać na paczce numer identyfikacyjny przesyłki. Dzięki wykorzystaniu systemu informatycznego firmy, adres nadawcy zostanie zlokalizowany samoistnie i dzięki temu zwrot trafi tam, gdzie powinien.

Czy trudno jest nadać zwrot?

By zwrócić towar, musimy oczywiście zadbać o to, by był on dobrze zapakowany. Przesyłka nie może uszkodzić się w transporcie. Podobnie jak sprzedający dbał o to, by towar dotarł do nas nieuszkodzony, tak my musimy zadbać teraz o to samo. Następnie, zależnie od tego, gdzie zakupiliśmy produkt i jaka firma kurierska dostarczyła go do nas, mamy różne możliwości nadania zwrotu. Jeżeli firma nie daje nam żadnych specjalnych ułatwień, to musimy pojechać do siedziby kuriera i tam wysłać paczkę zwrotną, oczywiście płacąc pełną cenę za przesyłkę. Dodatkowo musimy dokładnie ustalić adres sprzedającego, by paczka trafiła tam, gdzie powinna. Dopiero później mamy możliwość kłócić się ze sprzedawcą o zwrot środków, a także ewentualnie zwrot kosztów wysyłki oraz nadania zwrotu, jeżeli towar oddajemy z winy sprzedającego (niesprawność, zatajenie wady, źle wykonane zdjęcia i tak dalej). Tu równie dobrze możemy nadać zwrot na przykład pocztą, co pewnie wyjdzie taniej. Co innego, gdy firma kurierska wychodzi naprzeciw klientowi i oferuje mu różne udogodnienia. Wtedy, jak już wskazywaliśmy wcześniej, nie musimy znać dokładnego adresu zwrotnego, nie musimy wypełniać pełnych dokumentów przewozowych, wystarczy tylko podać kurierowi numer identyfikacyjny paczki i umieścić go na niej. To, gdzie paczka powinna trafić, będzie później ustalone zgodnie z danymi, które firma posiada w systemie, a nas nic więcej nie musi interesować.

Jak możemy się przekonać po przeczytaniu naszego wpisu, firmy kurierskie dość dobrze przystosowały się do obecnego rynku, gdzie transakcje internetowe są codziennością. Dzięki ofercie niektórych z nich znacznie łatwiej jest nam zwrócić towar, który nam się nie podoba, lub też który posiada jakieś wady. Łatwość adresowania zwrotu, na którym wystarczy umieścić numer identyfikacyjny, bez konieczności znania dokładnego adresu i danych sprzedawcy, to znakomite ułatwienie dla każdego, kto robi zakupy w sieci i od czasu do czasu potrzebuje nadać zwrot. Jeszcze ciekawsze wydaje się udostępnienie darmowej usługi przesyłki zwrotnej, której koszt wliczony jest już w kwotę za przesyłkę do klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

jedenaście − trzy =