Co zrobić, jeśli paczka zostanie zgubiona?

Firmy kurierskie wzorowo dbają o poziom realizowanych przez siebie usług i zwiększają jakość przewozu. Dlatego powoli, lecz sukcesywnie zmniejsza się ilość paczek zagubionych w transporcie. Powoduje to między innymi komputeryzacja drogi przesyłki, systemy informatyczne śledzenia oraz bardzo duża ilość kamer w sortowniach czy na magazynach. Zagubienie przesyłki to rzadka, problematyczna sytuacja, która jednak może się zdarzyć i warto być na ten fakt dobrze przygotowanym. Co zatem zrobić, kiedy nasza paczka zostanie zagubiona?

Jakie są powody zagubienia paczki

Większość firm kurierskich ma bardzo ścisły system monitorowania trasy oraz przystanku każdej przesyłki. To zmniejsza możliwość zagubienia jakiejkolwiek z nich. Zazwyczaj każdy pracownik mający z przesyłką bezpośredni kontakt posiada skaner, którym dokonuje odczytu danej paczki i powiadamia system śledzenia o jej aktualnym statusie. To całkowicie zautomatyzowany proces, który ogranicza możliwość wystąpienia pomyłki. Należy jednak pamiętać, że nie jest on bezbłędny.

Zazwyczaj zagubienie przesyłki następuje zupełnie niespodziewanie i rzadko jest winą pracownika firmy kurierskiej. Większość firm bowiem doskonale wie, który pracownik jako ostatni skanował paczkę i to właśnie on zostanie przesłuchany jako pierwszy i mogą wobec niego zostać wyciągnięte bardzo przykre konsekwencje, łącznie z utratą posady oraz procesem sądowym o utratę korzyści, kradzież czy też działanie na szkodę firmy.

Przesyłka może się zgubić w wielu sytuacjach. Po pierwsze, każda paczka krajowa ma do pokonania pewien dystans. Kurier odbierający paczkę musi ją najpierw dowieźć do najbliższej sortowni, by później została załadowana do dużego samochodu ciężarowego, który ma dostarczyć ją do sortowni najbliżej miejsca docelowego. Na drugi dzień z samego rana ta sama paczka zostaje przekazana kurierowi doręczającemu, który będzie miał za zadanie doręczyć ją adresatowi.

Te wszystkie sytuacje łączy jeden, bardzo poważny problem – wypadki i stłuczki. W takim przypadku przesyłka może łatwo się zawieruszyć. Dużym problemem w razie wypadku są również szabrownicy, czyli amatorzy cudzej własności, dla których rozrzucone paczki z pewnością będą bardzo wartościowym obiektem zainteresowania. Zdarzają się również włamania, a także próby okradzenia kuriera doręczającego paczki.

Jak wykryć zagubienie paczki

Zagubienie paczki może zostać wykryte głównie przez adresata lub nadawcę, którzy zwrócą uwagę na zbyt długi czas dostarczania paczki do odbiorcy. Bardzo ciężko jednak będzie zauważyć ten fakt podczas wysyłki niespodziewanego prezentu czy datku. Wówczas zagubienie będzie mógł zauważyć jedynie nadawca.

Co ciekawe, nie liczy się tylko sztywna data dostarczenia. Komputeryzacja całego procesu nadawczego spowodowała, że firmy kurierskie dysponują systemem śledzenia (z ang. trackingu), który umożliwia monitoring aktualnego statusu paczki.

Takimi informacjami dysponuje każdy przewoźnik i można je uzyskać między innymi na stronie internetowej lub na platformie kurierskiej, np. epaka.pl. Wystarczy w wyznaczonym polu na danej podstronie wpisać numer przesyłki, głównie złożony z cyfr, po czym można sprawdzić aktualny status naszej paczki.

Jeśli okaże się, że stan przesyłki jest nieaktualizowany już od pewnego czasu, warto zadzwonić na infolinię przewoźnika. Należy zapytać o aktualny stan i uzyskać na ten temat konkretną informację. Pracownik powinien wówczas poprosić o sporządzenie pisma reklamacyjnego (zgodnego z wymogami danej marki), po czym wysłać je na dany adres e-mail.

Proces reklamacyjny z pewnością obejmie wiele możliwości odzyskania kwoty ubezpieczenia przesyłki. Pracownicy skontaktują z każdym pracownikiem mogącym mieć bezpośredni kontakt z naszą paczką, a także z pewnością przejrzą nagrania z systemu monitoringu.

Zazwyczaj okazuje się, że rozwiązanie przychodzi dość szybko, a klient po chwili otrzymuje należną mu kwotę. Odszkodowanie jest bowiem niezależne od powodów zaginięcia czy wykrycia sprawcy. Liczy się fakt, że dana paczka faktycznie zaginęła, a nas – jako nadawców – zupełnie nie interesują wewnętrzne sprawy związane z tym faktem.

Czy można się bronić przed zagubieniem?

Co prawda nie ma możliwości na skuteczną ochronę przed takimi sytuacjami, ale można wspomóc się, ubezpieczając przesyłkę. Wówczas po zaginięciu paczki odzyskamy pełną kwotę wartości przesyłki i tym samym wyeliminujemy jakiekolwiek straty. Samo ubezpieczenie paczki jest bardzo tanie i warto je wykupić, wysyłając kosztowne, delikatne produkty. Należy jednak pamiętać, że każda firma kurierska ma podstawowe ubezpieczenie wliczone już w koszt przesyłki.

Warto sprawdzić jej wysokość jeszcze przed zawarciem umowy na usługę kurierską. Zazwyczaj podstawowe i darmowe ubezpieczenie obejmuje kwoty od 0,00 do 500,00 zł i tym samym znacznie się różni w każdej firmie kurierskiej. Na szczęście firmy kurierskie stale się rozwijają, dzięki czemu zaginięcia przesyłek zdarzają się coraz rzadziej i niemal zawsze paczka bezpiecznie dociera do odbiorcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

pięć + 16 =