Czy można bezpłatnie zwrócić przesyłkę?

Zakupy przez internet cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Badania wykonane w 2018 roku pokazują, że już ponad połowa z nas robi zakupy online. Jednym z niewątpliwych plusów takiej sprzedaży jest fakt, że wybrane przez nas rzeczy docierają prosto do naszych drzwi. Jednak co zrobić, jeżeli zakupiony towar nie odpowiada naszym oczekiwaniom? Czy odesłanie go zawsze wiąże się z dodatkowymi kosztami? Co mówi prawo i jakie są nasze możliwości?

Zasady zwrotu przesyłki

Procedurę odstąpienia od umowy, którym de facto jest chęć zwrotu przesyłki, reguluje ustawa o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.). Artykuł 27 tejże ustawy mówi o tym, że każdy, kto zawarł umowę na odległość (w tym wypadku umowę sprzedaży), może w ciągu 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Zapis ten dotyczy więc wszystkich sprzedawców umożliwiających dokonanie zakupów przez sklep internetowy. Ponadto, sprzedający ma obowiązek poinformowania o tym klienta. Jeżeli się z niego nie wywiąże, konsument zyskuje dodatkowe 12 miesięcy na zwrot zakupionego towaru. Co więcej, w takim przypadku sprawa kosztów zwrotu przesyłki rozstrzygnięta jest na korzyść kupującego. Osoba niepoinformowana przez sprzedawcę o swoich prawach może odesłać paczkę za darmo na koszt sprzedającego.
Oczywiście kupującemu należy się zawsze, bez względu na sytuację, zwrot kosztów dokonanego zakupu oraz kosztów wysyłki ze sklepu do klienta. Jedynym obostrzeniem jest tu zapis, że zwrot kosztów wysyłki dotyczy najtańszej dostępnej opcji. W takim wypadku, jeżeli wybraliśmy na przykład przesyłkę kurierską, zamiast pocztowej, poniesiemy stratę wysokości różnicy kosztów.

Ustawa mówi również, że gdy zostaliśmy poinformowani o zasadach z niej wynikających, koszt zwrotu powinien ponieść nabywca towaru, chyba że sprzedawca zgodzi się go ponieść. Jest to o tyle istotne, że obecnie coraz więcej sklepów udostępnia kupującym opcję bezpłatnego zwrotu przesyłki. Jest to nie tylko opłacalne dla konsumentów, ale jak się okazuje, również dla firm oferujących zakupy przez internet. Badania pokazują, że prawie połowa osób kupujących online dokonując wyboru, bierze pod uwagę możliwość bezpłatnego zwrotu przesyłki. Takie zasady oferują w większości duże sklepy internetowe, ale coraz częściej możemy z nich skorzystać, kupując również u małych firm.

Jak zwrócić przesyłkę bezpłatnie?

Możliwość bezpłatnego zwrotu oraz procedura, według której przebiega, zależy przeważnie od wewnętrznej polityki firmy, w której kupujemy oraz umów między nią a poszczególnymi przewoźnikami. Przyjrzyjmy się, jak wygląda taki zwrot na przykładzie zakupów dokonanych przez serwis Allegro.

Sklep ten udostępnia opcję darmowego zwrotu, jeżeli zdecydujemy się na doręczenie przesyłki przez InPost. Przy zakupach warto też zwrócić uwagę, że wymieniona opcja dotyczy tylko zarejestrowanych użytkowników. Na stronie Allegro możemy przeczytać dokładną instrukcję zwrotu paczki. Po zalogowaniu się musimy wejść w zakładkę „Kupione” i odnaleźć na liście odpowiedni przedmiot. Następnie klikamy w opcję „Szczegóły” i wybieramy „Zwróć część lub całość zakupów”. Potem wystarczy już tylko uzupełnić dane, kliknąć „Zgłoś zwrot sprzedającemu” i wybrać sposób wysyłki (W tym przypadku „Allegro InPost”). W tym momencie wygenerowany zostanie kod zwrotu, który otrzymamy również poprzez SMS. Jak możemy wyczytać na stronie, teraz należy poinformować sprzedającego o zamiarze odesłania przesyłki, a potem przygotować paczkę. Jednocześnie nie musimy na niej umieszczać żadnego adresu – jedyne, co potrzeba, by paczka dotarła do adresata to wygenerowany kod. Z gotową paczką udajemy się do Biura Obsługi Klienta InPost lub (jeżeli paczka nie przekracza dozwolonego rozmiaru i wagi 25 kg) do dowolnego paczkomatu. Jest to bardzo wygodna opcja. Obecnie, nawet w niewielkich miastach, paczkomat znajdziemy prawie na każdym rogu. Oczywiście pełną listę paczkomatów i Biur Obsługi Klienta InPost, możemy znaleźć przez internet. Rozwiązanie to jest również wygodne ze względu na to, że nie musimy ponosić kosztów, które następnie po czasie zwróci nam sprzedający. W momencie nadania paczki mamy całą sprawę z głowy.

Jak widać na powyższym przykładzie, darmowy zwrot paczki nie jest zbyt skomplikowany. Żeby mieć pewność, że będziemy mieli taką możliwość, trzeba jedynie sprawdzić, jaką politykę w tej sprawie, ma sklep, w którym kupujemy. Potem spokojnie możemy zamawiać upragnione przez nas rzeczy. Na szczęście praktyka darmowego zwrotu robi się coraz bardziej popularna, w końcu przynosi on korzyść obu zainteresowanym stronom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

dwadzieścia + czternaście =