Dopuszczalne terminy na zwrot paczki – ile wynoszą i od czego zależą?

Kupowanie rzeczy przez Internet jest dziś najchętniej wybieraną formą zakupów. O wiele przyjemniej wydaje się pieniądze, gdy nie trzeba stać w kolejkach, czekać aż ekspedientka przyniesie odpowiedni rozmiar spodni lub musieć wracać do domu, bo okazało się, że wybranej przez nas rzeczy akurat nie ma. Jednak będąc w sklepie stacjonarnym możemy od razu odłożyć to, czego jednak nie chcemy kupić lub jest uszkodzone, w przypadku zakupów internetowych trzeba brać pod uwagę, że w takim wypadku paczkę należy zwrócić. Jednak ile mamy na to czasu?

Niewłaściwy rozmiar koszuli, uszkodzony telefon, częściowo popruty sweter, pokruszone naczynia, nie ten towar, który zamawialiśmy – zakupy przez Internet zwykle wiążą się z pewnym ryzykiem. Sklep ma obowiązek poinformować klienta o czasie przysługującym mu na zwrot zakupionych rzeczy, jeśli tego nie zrobi, kupujący ma aż rok na zwrócenie przesyłki. Takie przypadki są jednak nieliczne, sklepy nie chcą brać odpowiedzialności za te zajścia, więc zazwyczaj informują klienta o czasie przewidzianym ustawowo na ewentualny zwrot. Często znaleźć można informację, że jest to czternaście dni roboczych, myślimy więc, że tyle właśnie mamy czasu na rezygnację i odesłanie towaru, nie jest to jednak do końca prawda.

W gąszczu prawa konsumenckiego

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że na odesłanie zakupionego towaru klient ma dwa tygodnie od złożenia rezygnacji, które musi nastąpić na przestrzeni czternastu dni od otrzymania zamówienia, czyli maksymalnie zwrot trwać może aż dwadzieścia osiem dni. W praktyce oznacza to, że jeśli, na przykład, zamówimy parę butów, a po odebraniu przesyłki okazuje się, że rozmiar zakupionego obuwia odbiega od tego, który wybraliśmy podczas zakupów to wtedy, jeśli chcemy towar zwrócić, przysługuje nam czternaście dni na odstąpienie od umowy. Kolejne dwa tygodnie jest natomiast czasem, w ciągu którego paczkę musimy odesłać. Zwrot z reguły odbywa się na na koszt klienta, chyba, że sklep ma w regulaminie jasno napisane inne zasady procesu. Nie jest też prawdą, że przy okazji odsyłania rzeczy musimy podać szczegółowe powody rezygnacji z zakupu. Często w formularzach zwrotu jest miesiące na podanie uzasadnienia, które sugeruje, że mamy taki obowiązek, jednak nie musimy tego robić. Sprzedawca natomiast musi zwrócić pieniądze oraz koszta najtańszej wysyłki klientowi w ciągu czternastu dni, ale może też wstrzymać się z tym do momentu, aż paczka do niego dojdzie lub otrzyma potwierdzenie wysyłki. Jeśli tak się nie stanie, możemy doliczyć do całości kosztów odsetki. Również częsty jest zapis w regulaminie sklepu, mówiący, że nie ponosi odpowiedzialności za przesyłkę po jej nadaniu jest prawnie nie ważny.

Warunki zwrotów

Czasami zdarza się, że sklep nie przyjmuje odesłanych rzeczy, zrozumiałym jest, że wiąże się to z naszymi nerwami, jednak warto zastanowić się, czy przypadkiem do tego nie doprowadziliśmy. Podstawą do akceptacji zwrotu przez sprzedającego jest stan odsyłanego towaru. Nie można więc wspomnianych wcześniej butów nosić kilka dni i odesłać – można natomiast przymierzyć je i pochodzić po domu, uważając przy tym by ich nie uszkodzić lub nie zerwać metki. To samo tyczy się elektroniki czy też odzieży, nie możemy używać telefonu, po czym chcieć go zwrócić, ale możemy włączyć go, żeby sprawdzić czy działa. W przypadku reklamacji, na którą mamy od momentu zakupu aż dwa lata, możemy zażądać zwrotu pieniędzy, naprawy, wymiany lub obniżenia ceny.

Kiedy nie można nic zrobić

Istnieją przypadki, w których nie możemy liczyć na przyjęcie zwrotu, okoliczności, w których nam on nie przysługuje. Jeśli zamówimy koszulkę z nadrukiem rodzinnego zdjęcia albo kubek stworzony z dedykacją dla naszej drugiej połówki czy też inny, stworzony specjalnie dla nas, według podanych przez  nas specyfikacji towar, sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia przesyłki i uznania zwrotu. Sprawa przedstawia się identycznie w przypadku towarów z krótkim terminem ważności, programów komputerowych lub nagrań dźwiękowych i wizualnych w zapieczętowanych opakowaniach – oznacza to, że jeśli zakupimy film wydany na płycie DVD, płytę CD ulubionego muzyka albo grę na konsolę i rozerwiemy folię to nie mamy już możliwości ich odesłania. Soczewek kontaktowych, kobiecych artykułów higienicznych, plastrów i tym podobnych, od momentu otwarcia opakowania ten zapis prawny również dotyczy. Jeśli jednak złożymy formularz zwrotu w wyznaczonym terminie, a następnie odeślemy w ciągu dwóch tygodni, a nasz towar nie znajduje się na liście rzeczy nie podlegającym zwrotowi, to śmiało możemy odesłać towar, z którego nie jesteśmy zadowoleni i cieszyć się możliwością zakupów online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 × 5 =