Ile kosztuje zwrot przesyłki i od czego zależy

Zakupy przez internet są teraz bardzo modne. Doceniają je codziennie tysiące kupujących, którzy liczą na szybką i bezproblemową obsługę, a także ewentualną możliwość dokonania darmowych zwrotów. Coraz więcej sklepów stacjonarnych oferuje również możliwość zamawiania on-line i tym samym ta gałąź gospodarki stale się powiększa i w wielu sytuacjach przewyższa tradycyjny model sprzedaży. Największym problemem dla większości klientów jest jednak zwrot towaru. Co ciekawe, sporym kłopotem nie są problematyczne zwroty, a niewiedza kupujących.

Kiedy korzystamy ze zwrotu towaru?

Kupując przez internet jesteśmy świadomi pewnego ryzyka, szczególnie w kwestii towaru, z którym nie mieliśmy styczności “na żywo”. Nie wiemy zatem jak dobrze gra dostępna na aukcji wieża stereo, nie mamy pojęcia czy zamówiony zestaw sztućców jest tak piękny jak na zdjęciach, a także nie potrafimy odnieść się do rozmiaru ubrania oferowanego w danym sklepie odzieżowym online.

To bardzo duży problem dla większości świeżych klientów sklepów internetowych. Niewiedza powoduje bowiem, że często rezygnują oni z zakupów i przenoszą się do tradycyjnych sklepów, zazwyczaj płacąc zdecydowanie wyższą ceną. Zwroty są łatwe i niezbyt kosztowne. Co więcej – czasami wręcz darmowe.

Zwrot towaru krok po kroku

Na samym wstępie warto poznać kwestię prawną. Zwrotu towaru zakupionego przez internet, na podstawie aktualnego prawa, możemy dokonać w terminie 14 dni od daty otrzymania towaru. Po tym czasie prawo do zwrotu wygasa na rzecz trwającej gwarancji i rękojmi. Co ważne, zwracając towar w terminie do 14 dni korzystamy z ochrony gwarantowanej prawnie, mianowicie nie musimy podawać przyczyny zwrotu. Musimy jedynie poinformować sprzedającego o chęci dokonania zwrotu za pomocą dołączonej informacji lub przez internet.

Później następuje zwrot. Prawo dzieli ryzyko zakupów przez internet po równo i przenosi wszelkie koszty na sprzedającego oraz kupującego. Dzięki temu chroni interes obu stron umowy i pozwala na zdecydowane zmniejszenie ilości nadużyć. Wedle prawa, sprzedający ma obowiązek zwrócić koszt zakupu klientowi, choć nie musi to być zwrot wpłaconej kwoty w pełni. Na zwrot składa się bowiem koszt sprzedawanego przedmiotu + koszt dostawy, ale nie tej wybranej przez kupującego, a najtańszej dostępnej w sklepie na moment zwrotu.

Sprzedawca po otrzymaniu towaru i prośby o zwrot – musi ją zwrócić. Na prostym przykładzie wygląda to tak: jeśli kupiliśmy towar za 100,00 zł i wybraliśmy wysyłkę kurierem za 15,00 zł, to przy zwrocie sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam koszt przedmiotu 100,00 zł oraz najtańszą dostawę, np. 5,00 zł za list ekonomiczny.

Ile kosztuje zwrot przesyłki kurierskiej?

Zwrotu przesyłki wysłanej za pośrednictwem firmy kurierskiej możemy dokonać na dwa sposoby. Nie są to jednak możliwości dostępne we wszystkich sklepach. Tradycyjnie możemy zamówić zwrot u każdego przewoźnika i uiścić pełną opłatę. Wówczas zwrot przyjdzie do nadawcy, ale koszty dostawy pozostają po stronie kupującego.

To jednak czasami bezpieczniejszy wybór niż korzystanie z usług najtańszej wysyłki, głównie za sprawą bezpieczeństwa zwracanego towaru. Jest to szczególnie istotne w przypadku zwracania towaru delikatnego i podatnego na uszkodzenia. Jeśli zostałby uszkodzony w trakcie obsługi przez przewoźnika, zwrot mógłby się przedłużyć lub stać się niemożliwy do zrealizowania.

Lepsze i bardziej popularne sklepy internetowe mają podpisane umowy z daną firmą kurierską i wysyłają towar na warunkach preferencyjnych, negocjowanych podczas podpisywania kontraktu. Zazwyczaj klient otrzymuje wówczas zdecydowanie lepsze warunki wysyłki w postaci niższej ceny czy wliczonych usług dodatkowych, a czasami również możliwość darmowego zwrotu. Dzięki tej opcji, klient kupujący towar, który nie spełni jego oczekiwań traci bardzo niewiele pieniędzy lub nie traci ich w ogóle. To zatem doskonały wybór dla osób, które nie ufają sklepom internetowym i obawiają się zakupu.

Jak zwrócić towar kurierem?

Jeśli kupujemy w sklepie, który nie ma podpisanej umowy z przewoźnikiem, będziemy musieli zamówić zwrot na własną rękę korzystając z formularzy dostępnych na stronie każdego spedytora. Wystarczy wówczas nadać paczkę tradycyjnie, zamawiając ją w firmie kurierskiej lub na platformie zrzeszającej usługi większości firm przewoźniczych. Będziemy jednak musieli wpisać wszelkie dane adresata oraz nadawcy i przekazać ją kurierowi odbierającemu lub do obsługi w danym punkcie nadawczym najbliżej nas.

W przypadku darmowego zwrotu jest zdecydowanie łatwiej. Przeważnie etykieta zwrotna jest dołączona do przesyłki. Wystarczy ją oderwać od papieru zabezpieczającego i przykleić na przygotowaną przez nas paczkę i skontaktować się z firmą kurierską obsługującą to zamówienie. Niektóre firmy jednak nie dokładają tego druku, wystarczy wówczas wejść na stronę internetową przewoźnika i zamówić zwrot, po czym wydrukować już opłaconą etykietę i umieścić ją na opakowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

czternaście − pięć =