Jak firma kurierska może pomóc w zwrocie towaru?

Zwrot towaru to zawsze stresująca sytuacja dla niedoświadczonego kupującego w internecie. Przeważnie klienci obawiają się całej procedury zwrotu i często z tego powodu wielu rezygnuje z zakupów on-line. Internetowa sprzedaż rośnie w siłę, a wraz z nią rozwijają się również usługi kurierskie, które powoli zaczynają wypierać z tego pola Pocztę Polską.

Co ciekawe, mają w tym udział nie tylko coraz wyższa cena usług pocztowych, ale też coraz lepsza oferta spedytorów oraz bardzo dobre warunki dla sprzedającego i kupującego. Firmy kurierskie dbają zarówno o coraz niższe ceny wysyłki towaru, a także o coraz mniej angażującą procedurę zwrotu.

Kiedy można dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet?

Warto na samym wstępie poznać prawa na temat zwrotu towarów. Wedle ustawy towar zakupiony przez internet i dostarczony za pomocą usługi pocztowej lub kurierskiej (odbiór osobisty nie jest objęty tą ustawą) jest możliwy w przeciągu 14 dni od datu dostarczenia go do klienta. Po upływie tego czasu towar uznaje się za spełniający oczekiwania i tym samym dokonanie zwrotu zależy tylko i wyłącznie od polityki danego sklepu internetowego.

Co ciekawe, bardzo wiele sklepów ma na ten temat zupełnie różne podejście. Popularne sklepy odzieżowe kuszą aż 100-dniowym terminem zwrotu, zaś inne podchodzą do tego tematu bardziej stanowczo i oferują zwrot w terminie gwarantowanym ustawą. Oba rozwiązania są właściwe, lecz to zwrot o wydłużonym czasie jest zdecydowanie bezpieczniejszy dla klienta.

Jak zwrócić towar przez internet?

Jeśli zakupiona rzecz lub przedmioty nie spełniają naszych oczekiwań, wystarczy je zwrócić do nadawcy, czyli w tym wypadku do sklepu internetowego. Prawo dzieli ryzyko zakupów przez internet po równo na sprzedającego oraz klienta, co w zasadzie oznacza obustronną odpowiedzialność. Warto tu podać prosty do zrozumienia przykład. Klient zamówił towar za 150,00 zł i wysyłkę za 15,00 zł firmą kurierską.

Konsument nie jest przekonany o zasadności zakupu, dlatego podjął decyzję o jego zwrocie i odesłał przesyłkę wraz z zakupionym przedmiotem w cenie 10,00 zł za pomocą Poczty Polskiej. Sprzedający po otrzymaniu przesyłki będzie musiał zwrócić w tej sytuacji: 150,00 zł za zakupiony i otrzymany z powrotem towar oraz kwotę najtańszej wysyłki dostępnej w sklepie na chwilę zwrotu towaru, co może przełożyć się na kwotę wynoszącą np. 5,00 zł za list ekonomiczny. Sumując, pełen zwrot w tej sytuacji będzie opiewał na 150,00 zł + 5,00 zł = 155,00 zł.

Którego przewoźnika wybrać podczas zwrotu towaru?

To bardzo ważna kwestia, należy wybrać taką firmę spedycyjną, która zapewni paczce wystarczające bezpieczeństwo. Zwracając towar delikatny i narażony na uszkodzenia, np. w postaci przedmiotów szklanych lub elektronicznych, warto wybrać usługi firmy kurierskiej oraz ewentualnie okleić opakowanie taśmą klejącą z napisem “ostrożnie”.

Często warto zdecydować się także na dodatkowe ubezpieczenie – szczególnie w przypadku przedmiotów kosztownych i rzadkich. Jednak podczas zwrotu towaru wytrzymałego i nie narażonego na uszkodzenia, np. koca czy elementów drewnianych, warto wybrać najtańszy sposób dostawy, gdyż z całą pewnością koszt nie zostanie zwrócony przez sprzedawcę.

Jak firma kurierska pomaga w zwrocie towaru?

Zwrot towaru jest trudny, ale tylko z pozoru. Firmy kurierskie bardzo pomagają na tym polu i wprowadzają usługi, które mają zdecydowanie ułatwić ten proces. Na samym wstępie warto poznać możliwości zwrotu. Sklepy internetowe wysyłające towar bez umowy z przewoźnikiem, nie oferują darmowych zwrotów. Wówczas całym kosztem zwrotu przesyłki do nadawcy zostanie obciążony kupujący i wystarczy skorzystać z dwóch możliwości nadania paczki do sprzedającego.

Po pierwsze, możemy nadać paczkę osobiście za pomocą platformy skupiającej większość firm kurierskich, jak epaka.pl lub wykorzystując do tego celu stronę internetową danego przewoźnika. Klient chcący dokonać zwrotu będzie musiał wpisać wszelkie informacje tyczące się przesyłki, w tym dane odbiorcy, wagę, rozmiar itd i wydrukować etykietę, umieścić ją na paczce i nadać w punkcie kurierskim lub przekazać do rąk kuriera odbierającego. Dokładnie tak, jakby paczkę nadawał do innej osoby.

Zdecydowanie lepiej jest, gdy dany sklep internetowy ma podpisaną umowę z firmą kurierską i w jej ramach został zawarty także darmowy zwrot. Dla kupującego to fantastyczne rozwiązanie, gdyż praktycznie zupełnie likwiduje jakiekolwiek niedogodności wynikające z zakupów on-line, szczególnie przy darmowej dostawie. Zazwyczaj sklepy dokładają do wnętrza przesyłki również etykietę zwrotną, zwykle w postaci niewielkiej naklejki, którą wystarczy umieścić na paczce.

Tak przygotowaną przesyłkę należy przekazać kurierowi – po uprzednim kontakcie z firmą kurierską – lub nadać ją w punkcie kurierskim. Inni sprzedawcy nie umieszczają wewnątrz przesyłki już wydrukowanej etykiety, lecz umożliwiają zwrot. W takiej sytuacji wystarczy wpisać numer przesyłki u przewoźnika na specjalnej podstronie traktującej o zwrotach i postępować zgodnie z informacjami znajdującymi się na ekranie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

trzynaście + cztery =