Jak zwrócić zakupiony towar, by nie musieć za to płacić?

Wśród wielu ludzi panuje przekonanie, że mimo wielu zalet, zakupy przez internet wiążą się z pewnym ryzykiem. Po odebraniu i otworzeniu paczki, może okazać się, że zamówiona przez nas rzecz nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Kupując online, nie możemy dotknąć ani obejrzeć produktu, a zdjęcia zamieszczone na stronie sklepu nie zawsze w pełni oddają rzeczywistość. Czy znaczy to, że nie warto kupować w sieci? Wręcz przeciwnie! Okazuje się, że w przypadku zakupów na odległość, prawo doskonale chroni nas przed takimi sytuacjami, nawet lepiej niż w przypadku zakupów dokonanych w normalnym sklepie. Kupując przez internet, nie tylko mamy możliwość zwrotu zakupu, ale często można oddać niechciany towar, bez ponoszenia kosztów wysyłki.

Przepisy dotyczące ochrony konsumenta mówią jednoznacznie, że przy każdym zakupie dokonywanym na odległość, ma on możliwość zwrotu towaru bez podawania przyczyny. Nieważne, czy odebrany produkt okazał się inny niż sobie wyobrażaliśmy, czy po prostu zmieniliśmy na jego temat zdanie – kupujący nie ma obowiązku w żaden sposób wyjaśniać swojej decyzji. Jedyne, o czym trzeba pamiętać, to zachowanie odpowiednich terminów. Mamy na to 14 dni od otrzymania przesyłki. Jeżeli na stronie sklepu widnieje informacja o braku możliwości zwrotu towaru, wciąż taka możliwość nam przysługuje. Sprzedawca nie może ograniczyć prawa do odstąpienia, stosując własne zapisy. Jest to niezgodne z prawem. Ponad to, sprzedający nie może od nas wymagać dołączenia do zwracanej przesyłki dowodu zakupu, w postaci paragonu czy faktury. Nic takiego nie jest wymagane. Dokonany przelew czy mail z potwierdzeniem płatności, są wystarczającym dowodem zakupu.

Mniej korzystny może wydawać się zapis dotyczący ponoszenia kosztów zwrotu towaru. Według ustawy o prawach konsumenta, w przypadku zwrotu zakupu bez podawania przyczyny, koszt dostarczenia go powrotem do sklepu ponosi kupujący. Istnieją jednak dwie sytuacje, kiedy możemy odesłać zakupiony towar za darmo. Po pierwsze, kiedy sprzedawca sam zgodzi się ponieść wyżej wymieniony wydatek. Po drugie, kiedy sprzedawca nie wywiąże się z obowiązku poinformowania o warunkach zwrotu.

Zakupy z opcją bezpłatnego zwrotu

Okazuje się, że ogromna liczba sprzedających z tej możliwości korzysta i już na etapie sprzedaży informuje o funkcji bezpłatnego zwrotu. Dodatkowo, jak pokazują badania, dla sprzedawców taka strategia jest bardzo opłacalna. Aż 83% Polaków rozważyłoby kupowanie online, gdyby miało możliwość darmowego zwrotu. Z kolei 63% kupujących zwraca na tę opcję uwagę, kiedy już dokonują zakupów przez internet. Z tego powodu, możliwość oddania towaru bez ponoszenia żadnych kosztów, po prostu się sprzedającym opłaca. Inne badania pokazują jasno, że może ona nawet podwoić liczbę klientów. W ten sposób pozorny wydatek ponoszony przez sklep, staje się zwyczajną inwestycją w marketing.

Możliwość bezpłatnego zwrotu zależy od wewnętrznej polityki sprzedawcy oraz tego na jakich zasadach współpracuje z firmami kurierskimi. Jeżeli firma oferująca produkty w internecie zawiera stałą współpracę z jakimś przewoźnikiem, niemal zawsze taka opcja jest u niej dostępna. Procedury, według których przebiega darmowe odstąpienie od umowy sprzedaży, różnią się w zależności od sklepu i sposobu dostawy, są jednak proste i z reguły wygodne dla klientów. Duże firmy kurierskie oferują kilka sposobów zwrotu. W zależności od umowy ze sprzedawcą, możemy przekazać paczkę kurierowi, nadać ją w biurze obsługi klienta (lub placówce pocztowej), lub nawet wysłać z paczkomatu.

Sytuacja, kiedy sprzedający nie poinformował nas o warunkach zwrotu

Przywołana na wstępie ustawa o prawach konsumenta zawiera bardzo ważny zapis związany ze możliwością zwrotu towaru bez podawania przyczyny. Sprzedający ma nie tylko obowiązek umożliwić nam odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni, musi nas też o tym poinformować w momencie dokonywania zakupu. Jeżeli nie otrzymamy takiej informacji to po pierwsze, czas na zwrócenie paczki wynosi nie dwa tygodnie, ale aż 12 miesięcy. Chyba, że sprzedawca naprawi swój błąd. Wtedy termin 14 dni obowiązuje od momentu, kiedy sprzedawca faktycznie wywiązał się z obowiązku wynikającego z ustawy. Po drugie, w wypadku nie poinformowania nas o warunkach odstąpienia od umowy, koszt zwrotu towaru ponosi sklep, nie kupujący.

Na co zwracać uwagę

Jak się okazuje, zakupy przez internet, są nie tylko bardzo wygodne, ale też nie zawsze wiążą się z dodatkowymi kosztami. Wystarczy zwrócić uwagę na to, czy wybrany przez nas sklep, lub opcja dostawy, daje możliwość darmowego zwrotu towaru. Jeżeli nie sprawdziliśmy tego wcześniej, a na stronie sprzedawcy nie ma jednoznacznej informacji o darmowym zwrocie, zawsze możemy się z nim skontaktować. Wiele firm zdaje sobie sprawę, że możliwość darmowego zrezygnowania z zakupu i bezpłatnego odesłania paczki po prostu im się opłaca. W ostateczności, musimy zwrócić uwagę, na to czy sprzedawca udzielił nam przy zakupie informacji o warunkach zwrotu. Jeżeli nie, darmowa wysyłka z powrotem do sklepu, po prostu się nam należy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

siedemnaście − jedenaście =