Kiedy firma kurierska może odrzucić paczkę?

Warto przy nadawaniu przesyłki pamiętać o kilku bardzo istotnych kwestiach. Firma kurierska może odrzucić ją podczas pierwszych oględzin i tym samym zrezygnować z dalszego realizowania usługi. To bardzo niekomfortowa sytuacja dla klientów, którzy liczą na szybkie dostarczenie paczki, gdyż po anulowaniu realizacji okaże się, że nadawca będzie musiał nadać ją ponownie.

W poniższym tekście znajduje się bardzo wiele wartościowych informacji i porad, którymi warto się kierować, podczas nadawania przesyłki, aby spedytor nie zdecydował się jej zakwestionować. Kiedy firma kurierska może odrzucić paczkę i jak się od tego uchronić?

Czy firma kurierska ma prawo odrzucić paczkę?

Jak najbardziej tak. Wszystkie firmy spedycyjne liczą się z pewnymi problemami wynikającymi z przyjęcia przesyłek, które nie powinny znaleźć się w obrocie. Większość osób nie jest tego świadoma i zamawiając przesyłkę, nie zdaje sobie z tego sprawy, i przekonuje się o tym dopiero podczas oględzin paczki przez kuriera odbierającego lub punkt bezpośredniej obsługi. Firmy spedycyjne dbają o bezpieczeństwo swoich pracowników oraz samych paczek, dlatego odrzucają te, które nie będą spełniały tych kwestii w 100%.

Kiedy kurier może zakwestionować przesyłkę?

Najważniejszy jest sposób pakowania. To pierwsza rzecz, na którą zwróci uwagę zarówno kurier odbierający przesyłkę jak i osoba, która ją przyjmuje w punkcie obsługi. Warto należycie zadbać o jej zabezpieczenie i zastosować idealny sposób pakowania. Kurier z pewnością odmówi obsługi paczki, która nie jest dostatecznie opakowana i nie chroni zawartości przed zgubieniem czy zniszczeniem. Często zdarza się to zupełnie nieświadome, lecz jest łatwe do uniknięcia, gdy weźmie się pod uwagę sposób obsługi paczki przez sortownię.

Jeśli zastanawiasz się, czy zawartość Twojej paczki nie wysypie się podczas sortowania czy wożenia to znak, że jej sposób pakowania pozostawia wiele do życzenia. To często spotykana sytuacja np. podczas wysyłki klocków czy korali, które niezorientowani klienci wkładają do przezroczystego woreczka czy jednorazowej siatki. Taki sposób pakowania nie ochroni zawartości w żaden sposób.

Kurier może nie podjąć przesyłki także wtedy, kiedy z jej wnętrza dobiegają niepokojące dźwięki, np. obijania się wielu elementów. Może wówczas stwierdzić, że zawartość uszkodzi się w trakcie sortowania, a wszelką odpowiedzialność będzie wówczas zmuszona ponieść firma kurierska, osiągając z tego tytułu niemałe straty.

Kurier nie odbierze także paczki w postaci pudełka o zbyt cienkiej konstrukcji, które nie chroni ciężkiej zawartości. Będzie to widać szczególnie po jej uniesieniu, kiedy okaże się, że na którąkolwiek ścianę działa tak duża siła, że może w pewnym momencie wywołać jej rozerwanie. Kurier nie odbierze również przesyłki z zabronioną zawartością.

Firma kurierska może cofnąć przesyłkę nawet podczas obsługi na sortowni, kiedy okaże się, że z jej wnętrza wyciekają płyny, ulatnia się niepokojący zapach lub gdy zawartość okazała się inna niż w deklaracji i stanowi towar wyłączony z obrotu spedycyjnego. To szczególnie problematyczne kwestie, gdyż zazwyczaj zlecający może się zupełnie tego nie spodziewać i nie będzie mógł w żaden sposób przygotować się na tę ewentualność. Da się jednak tego uniknąć czytając wszelkie regulaminy i wysyłając takie rzeczy, które nie będą niebezpieczne dla obsługi oraz sąsiadujących paczek.

Dlaczego kurierzy odrzucają przesyłki?

Warto znać uzasadnienia, dla których firmy przewoźnicze nie decydują się na podjęcie przesyłek. Zazwyczaj jest to bezpieczeństwo obsługi oraz zabezpieczenie finansowe i obie te kwestie są rygorystycznie przestrzegane przez pracowników oraz zarząd. Firmy kurierskie wolą wówczas zrezygnować z zarobku na rzecz ochrony wyższego dobra, w tym zdrowia oraz życia pracowników, a także ochrony przedsiębiorstwa przed wyłudzeniami czy niespodziewaną wizytą organów ścigania w chwili wykrycia nielegalnej zawartości w jednej z przesyłek.

Firmy chroniąc dobro pracowników odrzucają między innymi paczki, które mogą im zagrać podczas obsługi. Niepokojące dźwięki dochodzące z wnętrza paczki mogą sygnalizować bardzo niebezpieczną zawartość w postaci fajerwerków czy materiałów wybuchowych, które mogą w realny sposób przyczynić się do powstania zagrożenia. Nie mniej niebezpieczne są także niepokojące zapachy, które mogą zasygnalizować pracownikom przewóz odpadów chemicznych, części ludzkich czy zwierzęcych tkanek, a nawet groźne dla zdrowia gazy.

W sortowniach zdarzają się także wycieki, które mogą wywołać panikę i okazać się bardzo niebezpieczne dla ludzi, którzy mieli z nim kontakt. Może to być wyciek nielegalnie przesyłanej krwi czy osocza, a nawet oleju napędowego czy benzyny, które mogą zająć się ogniem i spowodować nie tylko pożar, a wręcz duży wybuch. Firmy spedycyjne mają bardzo restrykcyjne wymogi w kwestii ochrony zdrowia i życia swoich pracowników.

Powodem odrzucenia bywają także względy ekonomiczne. Za zniszczoną przesyłkę odpowie w większości firma kurierska, która – wedle nadawcy oraz adresata – zniszczyła paczkę w trakcie obsługi. Prawda jednak może być inna, gdyż paczka została po prostu niewłaściwie spakowana, a zawartość nie była dostatecznie chroniona. Równie istotna jest obawa przed zniszczeniem sąsiadujących paczek, np. przez wyciekający z wnętrza olej czy łatwopalną zawartość. Wówczas firma kurierska będzie musiała dochodzić swoich praw na drodze sądowej i pokryć wszelkie straty poszkodowanych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

10 − 5 =