Paczka uszkodzona podczas transportu – czy można ją zwrócić?

Współcześnie zakupy przez internet to codzienność. Chętnie robią je zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Kupujemy wszystko – począwszy od porcelanowych filiżanek, przez telewizory, książki i flakony perfum, aż po antyki. Coraz rzadziej obawiamy się, że nie dotrą do nas na czas, zginą lub trafią w nasze ręce zniszczone podczas transportu. Jednak z drugiej strony, im częściej wypatrujemy kuriera z paczką – tym większe prawdopodobieństwo, że dostarczona przesyłka będzie uszkodzona. Co wtedy?

Dobra wiadomość taka, że prawo jest po stronie kupującego. Nic dziwnego – przecież uszkodzeniu przesyłki jest winien albo kurier albo sprzedawca.

Nie przyjmuj lub odeślij

Za to, by zamówione produkty dotarły do nas bezpiecznie ponosi odpowiedzialność ich sprzedawca. To do niego należy obowiązek takiego zapakowania towaru, aby podczas transportu ryzyko uszkodzenia było jak najniższe. Dlatego sprzedawcy najczęściej dokładają wszelkich starań, by paczka była szczelnie zamknięta a jej zawartość zabezpieczona przed zamoczeniem, zgnieceniem, połamaniem czy potłuczeniem. Kurierzy przyznają, że na przestrzeni ostatnich lat coraz rzadziej zdarzają się przesyłki przygotowane w sposób niechlujny. Sprzedawcy w trosce o zawartość paczki opatrują ją napisami „Uwaga, szkło” lub „góra – dół”, oznaczając sposób jej położenia w czasie transportu.

Kiedy kurier wręcza ci rozerwaną, przemoczoną lub noszącą ślady widocznych zgnieceń przesyłkę, możesz odmówić jej przyjęcia. Nie szkodzi, że prawdopodobnie już zapłaciłeś za jej zawartość. Paczka wraca do nadawcy, ty piszesz reklamację i dostajesz zwrot pieniędzy. Dodatkowo jesteś bogatszy o doświadczenie w robieniu zakupów na odległość. I wyrabiasz sobie odpowiednią opinię na temat określonej firmy kurierskiej.

Czy otwierać przy kurierze?

Niektórzy za każdym razem otwierają paczkę przy kurierze i sprawdzają, czy z zamówionym towarem wszystko jest w porządku. Żeby jednak otworzyć przesyłkę trzeba najpierw potwierdzić jej odbiór. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia konieczne jest spisanie protokołu. Powinien zrobić to kurier, ale najlepiej zabrać się do tego wspólnie. Nie musi to być długi, skomplikowany tekst – wystarczy data, opis zdarzenia i podpisy – odbiorcy i kuriera. Protokół może być sporządzany na specjalnym formularzu, lecz nie jest to konieczne. Nie zaszkodzi też zrobić kilka zdjęć uszkodzonej paczce i ewentualnie załączyć je do pisma informującego sprzedawcę o zaistniałej sytuacji.

A co jeśli stwierdzimy uszkodzenie przesyłki już po odjeździe kuriera? Prawo przewiduje i taką okoliczność – wystarczy, że protokół szkody powstanie w ciągu 7 dni od dostarczenia paczki. Sprawę komplikuje jednak fakt, że musimy udowodnić, że do zniszczenia przesyłki doszło podczas transportu (a nie już po jej odebraniu).
Tak czy inaczej, zniszczoną przesyłkę odsyłamy, oczekując zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru.

Zniszczona przesyłka w paczkomacie

Coraz większą popularnością wśród kupujących przez internet cieszą się paczkomaty. Ich liczba rośnie z miesiąca na miesiąc, co oznacza, że to rozwiązanie często jest dużo wygodniejsze niż np. mijanie się z kurierem. Czy taką przesyłkę można zwrócić? A co z protokołem szkody? Przecież w pobliżu nie ma kuriera, który by go podpisał. Właściciel sieci paczkomatów radzi, aby w takiej sytuacji zadzwonić na podany numer infolinii. Konsultant po zapoznaniu się z naszą wersją zdarzeń przyjmie zgłoszenie i powie co dalej.

Jeśli zauważymy, że paczka jest uszkodzona, możemy zgłosić zniszczenie przesyłki na miejscu, nie oddalając się od paczkomatu. Wystarczy nacisnąć przycisk opatrzony napisem: „Mam uwagi do paczki” (instrukcja postępowania jest podana w sposób bardzo przystępny)  i zostawić ją w skrytce.

Można również rozpakować przesyłkę przy paczkomacie i po stwierdzeniu, że jest ona uszkodzona – z powrotem włożyć do skrytki. Za każdym razem należy poinformować sprzedawcę, że przesyłka nie dotarła do nas „cała i zdrowa” oraz że oczekujemy zwrotu pieniędzy.

Na szczęście przeważnie nie musimy czekać długo na odzyskanie poniesionych kosztów. Od sprzedawcy możemy oczekiwać również wymiany towaru na identyczny jak ten, który uległ uszkodzeniu (choć nie zawsze jest to możliwe). Zarówno dla sprzedawców jak i firm przewozowych, każdy klient jest dziś na wagę złota. Ogromna konkurencja na rynku sprawia, że dostawcy usług dbają o możliwie wysokie standardy. Dlatego bez obaw możemy cieszyć się wygodnymi zakupami przez internet – kupując choćby najbardziej „wrażliwe” na transport produkty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

17 + siedemnaście =