Uszkodzona przesyłka – co zrobić?

Uszkodzenie przesyłki podczas transportu to przeważnie duży problem, szczególnie gdy zostanie uszkodzona także jej zawartość. Większość firm kurierskich doskonale dba o jakość świadczonych usług. Niestety, nie zawsze możliwa jest ochrona przed wszelkimi uszkodzeniami, gdyż zdarzają się również te zupełnie niespodziewane.

Wypadki podczas pracy, stłuczki na drodze czy nawet awaria systemu sortującego mogą spowodować duże straty dla firmy kurierskiej. Znane są co prawda sytuacje rzucania przesyłkami przez pracowników firm kurierskich, ale w dobie wielu kamer instalowanych w magazynach, tego typu sytuacji jest stosunkowo niewiele. Co zrobić, gdy kurier wręczy nam uszkodzoną przesyłkę?

Jak wygląda uszkodzona przesyłka?

Warto wiedzieć, że nie zawsze uszkodzona przesyłka z zewnątrz jest powodem do jej nieodebrania czy sporządzenia protokołu szkody. Siłą rzeczy tekturowe pudełka są podatne na niewielkie uszkodzenia, które mogą powstać w bardzo wielu sytuacjach. Niewielkie zgniecenia – szczególnie na rogach – mogą wystąpić nawet po oparciu jednej przesyłki o drugą, czy po przesunięciu się jej w danym samochodzie kurierskich.

Niewielkie uszkodzenia są jednak powodem do wzmożonej czujności, ale zazwyczaj nie zwiastują większych problemów z zawartością. Kłopoty zaczynają się jednak wtedy, kiedy wewnątrz znajdują się bardzo delikatne rzeczy, takie jak szkło czy elektronika. Wówczas nawet z pozoru bardzo nikłe uszczerbki mogą zwiastować uszkodzenie przesyłanych przedmiotów.

Duże uszkodzenia przesyłki są jednak uzasadnionego powodem do niepokoju. Przerwane opakowanie noszące ślady otwierania może być skutkiem zaglądania do wnętrza przez pracownika. Co więcej, zniszczenie pudełka często świadczy o bardzo mocnych upadkach czy uderzeniach przesyłką o ostre przedmioty.

Zdarzają się nawet upadki z bardzo dużej wysokości, co łatwo zauważyć po nienaturalnych wgnieceniach czy wręcz po rozdarciu górnej warstwy zabezpieczającej przesyłkę. Koniecznie zwróć uwagę na sposób pakowania. Jeśli pudełko z zewnątrz nosi ślady ponownego pakowania, to można stwierdzić z dużą dozą prawdopodobieństwa, że ktoś zaglądał do jej wnętrza. To powód do złożenia reklamacji.

Co zrobić, kiedy przesyłka jest uszkodzona?

Jeśli uszkodzenia przesyłki są na tyle duże, że będziemy mieć uzasadnione podejrzenia co do stanu jej zawartości, warto sporządzić protokół szkody wraz z kurierem doręczającym. Jego rolą jest pomoc odbiorcy oraz świadczenie prawdy, gdyż w sytuacji spornej to kurier będzie świadkiem. Natychmiast po zauważeniu przez nas szkody musimy bezzwłocznie poinformować o tym fakcie kuriera i nie podpisywać protokołu odbioru, gdyż podpisaniem świadczymy, iż nie mamy zastrzeżeń co do stanu pakowania.

Należy bardzo dokładnie obejrzeć całą przesyłkę, aby naszym oczom nie umknęły nawet najdrobniejsze szczegóły. Zdarza się, że to właśnie te detale świadczą o faktycznym uszkodzeniu i mogą przeważyć szalę na naszą korzyść. W protokole szkody znajdują się dość podstawowe pytania, na które łatwo odpowiedzieć, a pracownik kurierski z chęcią pomoże w prawidłowym wypełnieniu całego formularza.

Po obejrzeniu i odnotowaniu wszelkich wątpliwości możemy przystąpić do otwierania przesyłki, aby ocenić także zawartość. Warto się tu zatrzymać. W takich sytuacjach kurier doręczający ma obowiązek otworzyć paczkę wraz z adresatem i wraz z nim obejrzeć całą zawartość. Później wszelkie informacje należy nanieść na protokół i zgłosić sprawę do centrali przewoźnika i postępować zgodnie z procedurą. Każda firma kurierska ma zupełnie inne wymogi względem reklamacji, dlatego warto natychmiast zadzwonić do jej przedstawicieli.

Co zrobić, kiedy uszkodzenie zauważymy dopiero po odbiorze i otwarciu paczki?

To niestety bardzo częsta sytuacja w dobie obecności na rynku produktów wrażliwych na wstrząsy i zarazem bardzo delikatnych. Jest to duży problem szczególnie podczas dostawy sprzętu elektronicznego, sprzętu RTV oraz AGD, a także przedmiotów szklanych. W takich sytuacjach nawet niewielkie wstrząsy podczas jazdy po nierównej nawierzchni czy w chwili upadku paczki na podłogę mogą spowodować nieodwracalne uszkodzenia zawartości. Często są to zniszczenia, które zupełnie uniemożliwiają wykorzystanie przedmiotów i wówczas klient staje się poszkodowanym.

Zazwyczaj na zgłoszenie mamy 7 dni, lecz u niektórych przewoźników termin ten skraca się do 5 dni. Warto zatem poinformować o fakcie uszkodzenia najszybciej jak to możliwe. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nasze zgłoszenie zostało złożone w terminie i będzie mogło być rozpatrywane. Pamiętajmy, że spóźnienie się i przekroczenie terminu zwalnia z odpowiedzialności firmę kurierską i tym samym nie będziemy mogli dochodzić swoich praw.

Należy zatem poinformować o tym fakcie daną firmę, wygenerować protokoły szkody, wydrukować i dołączyć niezbędne dokumenty reklamacyjne i wreszcie uzgodnić z kurierem termin oględzin paczki i zawartości. Warto jednak pamiętać, że firma kurierska oraz sklep nadający nam przesyłkę będą nawzajem się obwiniać i tym samym zazwyczaj dość ciężko dojść do wspólnego konsensusu. Powinno się stworzyć bardzo dokładny opis uszkodzenia, który pomoże w wyjaśnieniu sprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

17 − 5 =